tisdag 27 april 2010

YES - jag har fått kampfiskrom i kampfiskhanens nya skumbo

Yeees, yeeha. Jag blev jätteglad när jag kom hem idag. Jag tittade in i akvariet och ser ett par korn, sådär 3 st vid kanten mot lite växter. Hmm sa jag till min sambo, det ser ut som ägg. Undra om honan har lagt ägg. Och så kommer sambon och säger, jamen där är ju hundratals..
Jag stirrade mig blind på kornen och bakom fanns ett stort skumbo med massor av vita korn (rom) i. Jättekul!
Jag köpte hanen i lördags och nu idag tisdag har han redan fått till det med en hona. Det är helt otroligt roligt.
Jag såg direkt när jag satte ner honom i karet att han blev vild och galen. Han spärrade upp sig och började jaga honorna. Och så satte han genast igång med ett skumbo. Tog faktiskt ett kort på det men har inte haft tid att lägga in ett inlägg här. Men här är iallafall det första lilla skumbot från i söndags:



Man ser inte så bra genom kameran men det gömmer sig lite bubblor bland flytväxterna.
Sen nästa dag (måndag) hade skumbot blivit mycket större. Då såg det ut så här:



Men tydligen var inte det en bra plats för idag när jag kom hem så var skumbot på andra sidan akvariet. Till vänster iställer för till höger i akvariet. Och det var bland flytväxterna. Och det var förstås romkorn i det. Vita små korn.
Synd att jag missade leken. Hade så gärna velat sett den. Idag under arbetstid lekte dom förstås. Man vet aldrig när. Tur att inte äggen hade blivit uppätna också av honorna. Två honor simmade ju runt i akvariet också. Man såg direkt vem kamphanen hade parat sig med. Den stackars honan var väl tilltygad. Har rivsår över hela kroppen och lite avslitna fenbitar.
Nu har jag fört över alla honor till mitt stora akvarium. Jag fick fånga upp 3 vita silveryngel först. För dom vill jag ha kvar. Vill inte att dom ska bli uppätna. Så nu är dom säkra i en liten yngelbur. Dom var kanske på gränsen för små nämligen.

Iallfall så såg skumbot med romkornen ut så här idag:


Lite senare sådär 1h senare hade han flytta bot lite mer åt vänster. Skumt! Här ser man tydligen en vit skumhög och hanen är på sin vakt hela tiden under det.



Hanen har hängt under bot hela tiden nu. Har försökt mata honom lite men han tog inget. Hoppas han inte svälter och börjar äta äggen. Nää men jag får hålla koll nu och se till att ta bort hanen så fort ynglena är frisimmande.

Tycker det är helt otroligt att det gick så fort. Visste faktisk inte om honan var romstinn. Har haft svårt att se det. Inte riktigt förstått mig på det. Men så verkade det vara.
Man märkte också att något var på g. För kamphanen har jagat honorna i 2 dagar. Mest den röda. Och det var den han parade sig med sen. Han har vart som ett spjut efter henne. Och hon har inte gett med sig för än jag var på jobbet. Otur.

ska bli spännande och se om jag lyckas få några yngeln som klarar sig. Måste försöka hitta nån bra mat till ynglena. Men det kan ju ta 6 dagar ungefär innan dom är frisimmande.
Kommer bli svårt att byta vatten också.. Får suga ur lite och sippra i lite nytt.
Så spännande det här är.

Fick en riktigt fin bild på hanen idag också. Himla fin och blå är han:


Ska bli såå spännande och se hur avkomman ser ut om jag kommer till det skedet.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Skriv gärna en kommentar, synpunkt, fråga eller svar:

Populära inlägg