fredag 5 februari 2010

Inköp av akvarium, grus och växter.

Torsdagen den 28:e Januari bestämde jag mig för att köpa ett akvarium. Och så blev det. Det var 60% rabatt så det vart ganska billigt. Men sen behövdes ju förstås grus, trärot, växter etc. Det blev en plaststen också med hål i som man kan simma igenom. Så efter alla tillbehör så kom priset upp lite ändå. Men än så länge är jag inte uppe i vad hela akvariet kostade iaf.

Åkte hem med akvariet, som är 96L och sen fick det stå i 2 dagar tills jag hade köpt all inredning. På lördag kväll började jag fylla det med vatten.

Jag hade ingen aning alls om vilka växter man skulle köpa. Skulle kanske läst på innan men det var en djungel tyckte jag med alla dessa latinska namn. Så jag bara pekade på nåt i affären. Kan tillägga att jag bor på Island och är inte superbra på isländska så det blev inga avancerade frågor jag ställde direkt. Bara tog något.
Sen när jag kom hem googlade jag upp vad det var för växter. Tydligen var en växt en sumpväxt, som man inte ens skulle ha i akvarium. En var en svår växt som kräver mycket ljus och näring. Den tredje var iaf lätt och växer bra utan mycket ljus.

Namnen på dom är:
1.Ophiopogon minima
2.Ludwigia sp.
3.Vallisneria (americana, tror jag)

Vi får se hur länge 1:an lever. Jag läste nånstans att dom max håller sig 6 månader sedan är dom bara dåliga för akvariet.
Sen vet jag inte om jag har tillräckligt ljus för 2:an.
Tror att jag har alldeles för dålig lampa. 18W står det på och det betyder ju att det är mindre än 0,3W/h, som är lägsta för en lågintensitets akvarium. Undra om jag ska försöka hitta en ny lampa på iaf 30W. Helst 60W. Men det finns väl inga sådan lysrör för 54 cm. Jag har ett 80 cm brett akvarium men det får bara plats en 54 cm lång lampa.
Undrar lite också vad jag ska ha för lampa?

Jaja, jag blev iaf klar med hela akvariet på lördagen så då tänkte jag att det skulle stå ett par dagar, upp till en vecka och köras in.

Men, men på onsdagen insåg jag helt plötsligt att jag borde ha ställt akvariet på det medföljande plastramen. Trodde att det bara var nåt som följde med för transport av akvariet. Koko! Sen insåg jag att jag borde ställd det på det. Ställde nämligen akvariet dirket på en träbänk. Stum yta. Tänk om det var ett gruskorn eller flera under och så byggs spänningen upp så mycket att en vacker dag så spricker hela akvariet. Det skulle inte vart kul. Så tillslut bestämde jag mig för att tömma hela akvariet och börja om.
så jag tömde ut nästan halva akvarietvattnet i en balja och la över alla växter, stenar och träroten. Sen fick jag gräva upp allt grus och då gick det lätt att lyfta akvariet och ställa det i ramen. puuuh. Det gjorde jag på onsdag kväll. I förrgår alltså. Hugaliga. Det var inte kul. Tog hela kvällen och fixa och greja. Använde lite av det gamla vattnet i akvariet igen. 1/4 av det gamla akvarievattnet följde med igen. Sen blev det resten nytt. Planterade om alla växter, la ut stenar, trärot och ett par snäckskal.

Voila, så var allt äntligen klart. Lade i gödningstabletter under rötterna på växterna i hopp om att dom ska klara sig. Dom måste blivit stressade av den hemska behandlingen. Nu får man bara hoppas att alla klarar sig och inte vissnar. Det återstår att se.

Jo, jag köpte en till växt på tisdagen också. För jag började få alger. Så jag ville ha en flytväxt men det fanns inga så det blev en snabbväxande växt istället. Frågade i affärem om dom hade nåt som växte snabbt. Det var barskrapat där alltså (som sagt bor jag i Reykjavik, Island) men jag fick en växt.

Växten hette:
4. Aponogeton ulvaceus

Den växten hade en rotknöl och är tydligen medelsvår.
Jaja vi får se hur det går.

Så här ser akvariet ut utan fiskar:

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Skriv gärna en kommentar, synpunkt, fråga eller svar:

Populära inlägg