torsdag 11 februari 2010

Har köpt en kampfisk hane och en hona

Japp, jag tog en chansning på att det skulle funka med dom andra fiskarna. Jag har köpt kampfiskar (betta splendens). Såg en hane i en fiskaffär som simmade bland ett stim svärdbärare och några andra fiskar som jag inte la märkte till så mkt. Men ändå så tänkte jag hmm, den kan nog funka med mina svärdbärare och black mollies. Och i samma akvarium var en hona så det blev att jag köpte både hanen och honan. Eftersom kampfiskhanen inte hade så mkt färg betyder det att han inte är lika agressiv och dominant sa dom i affären.
Nu simmar han runt här hemma med dom andra fiskarna. Han har dock jagat Black mollysarna lite. Men nu verkar han ha tröttnat nu efter 3 dagar.
Tyckte synd om blackisarna men dom simmar ändå snabbare än han så dom kommer lätt därifrån.
Men det är lite problem dock med kampishannen, han äter jättedåligt och honan också. Honan är så försiktig. Inte den som hugger och bråkar när det kommer mat. Svärdisarna och blackisarna börjar bråka nästan när maten kommer. Simmar runt som galningar och nafsar/biter på varandra om någon annan snor maten. Men jag har sett att kamphonan iaf fått i sig lite. Men lite är det. Jag har provat larver, krabbägg, sprirulina, vanligt flingfoder och pellets. Det lustiga är att pellets är godast. Domn är inte ens för kampfiskarna. Dom är till algätarna. (malarna). Men algätarna kommer inte ens fram och nosar, dom är nog för små.
Kamphanen därimot tar en hel pellets i munnen och tuggar. Då blev jag faktiskt glad. Men bara efter att den blivit uppmjukat. Den måste ligga 5 min i vattnet minst, helst 10 min innan han tar den i munnen.
Undra vad man ska göra för att kampfiskarna ska äta mer.

Här kommer en bild på kamphanen:

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Skriv gärna en kommentar, synpunkt, fråga eller svar:

Populära inlägg