söndag 9 maj 2010

Kampfisk odling - försök 3

Inte så långt efter försök nummer 2 satte jag i den första honan igen eftersom hon verkade ha mera ägg på lager. Det ploppade ju som sagt ut ett par 50 stycken i stora akvariet när hanen inte ens var där.
Så jag tog en chansning och satte i henne med hanen igen. Hon var inte allt för tilltyglad sen första försöket utan såg fin ut.
Och till min förvåning så hittade jag ett bo redan nästa dag. Det här var alltså 4:e Maj som jag stoppade ner första honan igen.
Och den 5:e Maj såg man ett skumbo med massa korn i. Jag hade alltså missat parningen den här gången också. Och inte fick jag se hur det gick till att samla upp äggen och lägga i boet. Jag tror dock att denna honan är mer hjälpsam och äter inte upp äggen. Jag kan tänka mig att hon är sån där hona som hjälper till att lägga upp äggen i skumboet.
Så här såg skumboet ut när jag kom hem från jobbet onsdagen den 5:e Maj:


Jag tog genast ut honan som försökte gömma sig under ett par växter. Hanen verkade göra att bra jobb med att plocka upp ägg som föll ner och spruta ut dom i boet igen.
Jag lämnade honom till sitt jobb och gick och la mig. Han fick även vara kvar nästa dag när jag gick till jobbet. Skumboet såg bra ut. Inte någon större minskning utan hanen plockar fortfarande upp fallande ägg. Han verkar vara lite klumpig och stöta ner en hel del ägg med fenorna när han simmar under boet.

När jag kom hem på kvällen såg allt bra ut tyckte jag. Skumboet hade minskat ner en del men antar att det är väl sånt som händer. Det låg en hel del ägg på botten som hanen inte verkade ha fått syn på. Men om han inte vart där kanske nästan alla legat på botten. Men jag blev nervös så jag tog ur hanen innan jag gick och la mig. Det såg ut som några små svansar börjat sticka ur från äggen.

Men nej vilken osis. När jag vaknade var nästan hela skumboet borta. Det går ju inte bara lämna så kanske. Det såg bra ut innan jag gick och lade mig men på morgonen hade allt flytit ut. Undra om det inte var sniglarnas fel. Har mängder av sniglar som glider över skumboet. Undra om dom äter äggen. Usch, äckliga sniglar, som förökar sig som tusan. Det är såna som kommer när man köper växter. Inga bra sniglar antar jag.

Iallafall så var det inte alls bra att boet nästan var borta. Inte en gång till tänkte jag. Ska det bli ett misslyckandes till. Men jag stoppade i hanen igen och han satte genast igång att arbeta. Han lyckades få upp ägg från botten och försökte spruta upp dom i skumboet. Han försökte också bubbla på lite mer bubblor. Men lite dum är han för om äggn faller längre än halva akvariets djup så skiter han i dom för då ser han dom inte längre. Han simmar inte så långt ner liksom. Så då slog mig idén att jag borde ju ha mindre vatten i. Har även läst att man ska ha sådär 15 cm högt vaten. Så jag tömde ur vatten. Halva skumboet följde med men resten satt kvar mot rutan. Jäkla otur. Många fel gör man!

Så jag fick peta ner resten av boet i vattnet så äggen föll ner. Hanen lyckades fånga upp ett par stycken. Och jag hoppades att han skulle fånga upp mer under dagen.
Jag kom hem på kvällen. Det var nu alltså fredag kväll. Och boet såg litet ut men det fanns iaf lite romkorn i det (eller ägg). Och en del hade svansar. Och shit några rörde på sig. Men dom kunde inte simma. Bara vifta på svansen. Som en prick som viftade på svansen och kom bara uppåt, inte åt sidorna. Men det var bara ett fåtal som överhuvudtaget hade svans. Dom flesta var fortfarande ägg som hanen plockade upp å skjöt upp i boet.

Hanen tog till och med dom med svans så jag tänkte att det är väl ok. Jag kan ju inte lämna dom själva än. Fast jag var väldigt osäker när jag skulle gå och lägga mig. Skulle jag ta ur hanen eller inte. Har ju läst att ynglen ska vara frisimmande och det var dom ju inte. Men hanen kanske har ätit upp alla som simmar lite uppåt och neråt imorn. Usch, vilket svårt beslut. Men det blev att jag lämnade hanen där för hela tiden föll ju romkorn ner till botten och han samlade upp dom. Även dom med svans.

Men nästa dag (lördag) ångrade jag mig att jag lämnat honom där för ojojoj det fanns nästan ingenting kvar. Var var skumboet. Det var nästan obefintligt. Ett par bubblor och kanske sådär 10-20 korn i det. Men sen såg man ett par simmande ägg också. Ägg med svansar som försökte ta sig upp till ytan. Kanske 15 st sådär som rörde på sig. Resten låg på botten döda antagligen. Jag tog genast ur hanen. Han hade ätit upp massor ju. För det var ju mycket mindre än dagen innan. Fy! Han måste ätit upp dom som börjat simma. Men några svansar fanns kvar iaf, tur.
Jaja, nu var det bara att vänta och se om det blev något av dom här små kornen. Kanske fanns 35-40 allt som allt. Inte många.

Nästa dag, söndag såg det inte ut att vara mer än 20 stackars yngel. Dom kunde ta sig upp till ytan nu allihopa verkade det som. Utan problem. Så dom borde klara sig. Dom största kunde även simma lite åt sidan. Det måste gått fort. Inte mycket utan pyttelite.

Nu är det bara att vänta och se om några yngel klarar sig.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Skriv gärna en kommentar, synpunkt, fråga eller svar:

Populära inlägg