torsdag 13 maj 2010

Första vattenbytet!

Idag en vecka efter att dom första romkornen fick en svans bytte jag vatten. Usch vad snuskigt vattnet var men jag var rädd för att byta för tidigt så att ynglena skulle dö. Hmm, man kanske kan säga att ynglena föddes på fredagen den 7:e Maj. För då simmade dom första ynglena uppåt och neråt med sina små svansar. Så idag är isåfall ynglena 6 dagar gamla.
Vattenbytet verkar ha gått bra. Ett skitmoln hade lagt sig på botten. Väldigt skumt var det. Såg giftigt ut. Måste varit från gamla matrester. Nitrit kanske! Vet inte men nu är det mesta av molnet borta. Det var lätt att suga in i en slang. Jag använde en liten minislang så flödet in inte blev så kraftigt så att ynglena skulle åka med om dom var för nära.
Och sen fyllde jag på med 27 gradigt vatten. Har ungefär 27-28 grader i akvariet.
Tog 10% extra vatten också. Och tömde förresten hälften. Det behövdes.
och efteråt verkade ynglena må bra. Såg ett par simma lite vid flytväxterna vid ytan.
Ett problem nu är att jag har så mycket flytväxter att dom tagit över hela ytan. Det finns inte en fri yta längre. Det är såna där minismå (kommer inte ihåg vad dom heter nu men dom är supersmå så det är rätt svårt att plocka upp. Jag är rädd att om jag håvar upp ett par växter får jag med nåt yngel. För så många yngel har jag inte så jag vill inte riskera det. Jag har max sett 6 st stackars yngel än så länge. Tänk om det bara blir 6 st. Men det är bra ändå. Jag blir glad för minsta lilla yngel som växer upp och blir stort. Häftigt säger jag bara.
Jo en annan sak som varit lite svår är att mata ynglena. Man ser dom ju inte så man vet inte var dom är och då vet man inte var man ska hälla maten. Jag kör bara med micro flingor. Så små att det knappt går se att det är flingor. Vet inte ens om dom fått i sig något. Det har garanterat blivit för mycket mat kvar som lagt sig på botten. Sniglarna äter upp det och förökar sig som galningar. Sen kom det lite vita maskar på rutan, som jag har läst om att de är ofarliga.
Dom verkar ha försvunnit nu. Inte många ser man iaf. Jag slutade nämligen mata ett tag. 2 dagar gav jag dom inget. Det måste ju funnits något i vattnet. Så mycket sniglar som det fanns så kunde dom väl äta dom där geleklumparna som sitter lite här och var och blir sniglar efter ett tag. Genomskinliga klumpar med små vita prickar i. Någon som känner igen det. Senare blir det iaf sniglar. Nåt annat kan ju också finnas i akvariet. Jag har ju mängder av växter så något kanske växt till där inne. Såg något lite som simmade runt. Så mkt konstigt ut. En liten fluga såg det ut som som simmade. Jaja, något måste ju funnit för än så länge finns det fiskar kvar.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Skriv gärna en kommentar, synpunkt, fråga eller svar:

Populära inlägg