söndag 15 januari 2012

Inköp av nya fiskar!

Olivia tittade på alla fiskarna och hon ville helst ha oranga fiskar. Så det blev till slut att vi valde svärdbärare.
Vi tog 2 honor och 1 hane. Sen köpte jag faktiskt en till platy hona till den ensamma stackars hanen. Tänk att det är samma hane som jag köpte precis när jag startade akvariet. Han har iallafall överlevt medans 3 av hans honor plus en rivaliserande hane dött.

Jag frågade lite i fiskaffären vad dom trodde att den ludna fläcken på platyhonan kunde berott på. Dom trodde att det var någon bakterieinfektion. Det kunde varit så att den hade skadat sig och sen hade bakterier börjat bita sig fast och så vart det kört. Dom frågade även om jag hade salt i akvariet. Och det har jag ju faktiskt inte! Tänkte inte riktigt på det, att alla levandefödare kräver lite salt.
Förut när jag hade black molly, då hade jag ju alltid i salt. Men sen tänkte jag inte på det med platy och svärdbärarna.
Så jag köpte med mig lite salt från fiskaffären också. Det kan nog göra susen. Det håller infektioner borta lättare. Hoppas de nya fiskarna lever länge nu! Ska bli intressant att följa dom.
Här kommer en bild på när dom introduceras till akvariet:

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Skriv gärna en kommentar, synpunkt, fråga eller svar:

Populära inlägg