tisdag 20 september 2011

Nu blir det uppstart av 30 L akvariet!

Jag passade på att ta upp akvariekartongen imorse när jag hade lämnat stora dottern på förskolan och ställde in vagnen i förrådet.
Jag har länge tänkt på att sätta igång lilla 30-L akvariet men det har liksom inte funnits tid. Andra planer uppstod nämligen. Jag startade en nätbutik med försäljning av isländska garner och design eftersom stickning (speciellt isländsk stickning då jag bott på Island i 5 år) är ett av mina andra stora intressen. Gå gärna in och titta på min fina butik: http://www.islina.se
Iallafall så har jag äntligen bestämt mig för att starta akvariet och det blir denna vecka.
Jag har just nu gått igenom min kartong och kollat lite vad jag har sen förut. Har rätt mkt men det jag behöver köpa just nu är:
  • Grus och sand
  • Akvarieväxter
  • Nitrivec och vattenberedare
  • Algmagnet

Allt annat man kan tänkas behöva har jag ju. Jag har lavastenar från Island, lite andra stenar, trädrötter, plastväxter, snäckor och lite andra småsaker.

Mat hade jag massor kvar av.

Men jag tänker ju inte ha speciellt många fiskar i det här lilla akvariet. Det blir en algätare, kanske 2 svärdbärare och en kampfisk. Eventuellt blir det vara kampfisken och algätaren. Vi får se hur agressiv kampfisken är. Det är ju ganska litet akvarium jag har.

Senare vill jag såklart ha ett stort igen. Just nu har vi dock lite ont om plats. När vi flyttar härifrån kommer ja definitvt köpa ett nytt akvarium och då blir det inte 100 L utan mycket större. Det ska bli kul!

Just nu är jag hemma med lilla dottern, som är 9 månader. Är alltså föräldraledig. Hon ligger och sussar nu. Efter att stora dottern hämtats vid 14 ska vi allihopa åka iväg till djuraffären och köpa lite grejer.

Sen är det bara att fylla på akvariet ikväll. Det blir såklart ett sällskapsakvarium.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Skriv gärna en kommentar, synpunkt, fråga eller svar:

Populära inlägg